Visste du detta om omega-3?

De flesta av oss har hört om hälsomässiga fördelar av omega 3. Men vad är egentligen omega 3? Varför ska vi äta det och hur får vi i oss tillräckligt? Här är allt du behöver veta.

Vad är omega 3?


Omega 3 är fleromättade fettsyror som finns naturligt i fisk och skaldjur, och i många växter. Omega 3-fettsyrorna från fisk och skaldjur är långa, fleromättade fettsyror och skiljer sig därmed från de kortare omega 3-fettsyrorna från växter.

Vi kallar fettsyrorna från fisk och skaldjur för marina omega 3-fettsyror, och det inkluderar fettsyrorna DHA och EPA. Den växtbaserade omega 3-fettsyran heter ALA.

Varför bör man ta omega 3?

Forskning visar att de essentiella omega 3-fettsyrorna är bra för vår kropp, och att vi behöver få dem från maten vi äter. Det är de långa omega 3-fettsyrorna som har visat sig ha de största hälsomässiga fördelarna. Fleromättat fett i form av omega 3-fettsyrorna DHA och EPA bidrar till:

  • att bibehålla hjärtats normala funktion.*
  • att bibehålla en normal synförmåga.**
  • att bibehålla normal hjärnfunktion.**

Läs också: Så påverkas hjärnans utveckling av omega 3

Läs också: Varför är omega 3 viktigt för barnets syn?

Omega 3 från både fisk och växter


Fisk som livnär sig på EPA- och DHA-rika alger, får ett högt innehåll av omega 3-fettsyror. Små fiskar äts av större fiskar och på så sätt koncentreras de långa omega 3-fettsyrorna i sjömaten. Människor som därefter äter fisk och skaldjur, får en ökad mängd av dessa hälsosamma fettsyrorna i kroppen.

Omega 3 från växtriket, i form av den korta ALA-fettsyran, måste omvandlas till de långa EPA-fettsyrorna och vidare till DHA innan kroppen kan tillgodogöra sig från dem. Människan omvandlar troligen inte ALA till EPA särskilt effektivt. Därför måste vi äta mycket mer av växtoljor än marina oljor för att uppnå samma nivå av omega 3-fettsyrorna EPA och DHA i kroppen.

Vad ska man äta för att få i sig omega 3?

Tvärtemot andra viktiga näringsämnen, produceras inte omega 3 naturligt i kroppen. Därför är vi helt beroende av att få omega 3-fettsyror från maten vi äter, och det är marina fettsyror kroppen har störst nytta av. Dessa finns först och främst i fet fisk som lax, sill, ansjovis och makrill. Även mager fisk som torsk, sej och kolja innehåller omega 3, men i mindre mängd.

De korta omega 3-fettsyrorna finner vi exempelvis i rapsoljebaserat matfett, exempelvis flytande margarin. De finns också i korn, frön och soja- och majsolja. Linfrön har ett särskilt högt innehåll av omega 3.

Eftersom det i huvudsak är fet fisk som ger tillräckligt av de långa omega 3-fettsyrorna, är det viktigt att ta tillskott av omega 3 om man inte äter tillräckligt med fet fisk.

Vitamin E skyddar den viktiga omega 3-fettsyran DHA


Omega 3-fettsyror såsom DHA byggs in i kroppens celler och håller cellytan smidig och flexibel. DHA är därför viktigt för både cellernas struktur och funktion. Men sådana fettsyror kan lätt oxidera (härskna). Detta har en negativ effekt på cellernas funktion.

Antioxidanter är kroppens naturliga försvar mot oxidation och de hindrar att det bildas en skadlig obalans i kroppen som kallas oxidativ stress.

Vitamin E är en viktig fettlöslig antioxidant som bidrar till att beskydda cellerna mot oxidativ stress. Den naturliga formen av vitamin E är den som tas bäst upp i kroppen. I HappyMe använder vi vitamin E som är utvunnen från sojabönor (icke genmodifierad).

HappyMe Chewable Calamari Omega-3 är utvecklad för att bidra till barnets normala utveckling och innehåller omega 3-fettsyrorna DHA och EPA, vitamin D och vitamin E. Tvärtemot andra omega 3-tillskott på marknaden, så är råvaran calamari och inte fisk.

*Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag på 250 mg EPA och DHA per dag.
** Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag på 250 mg DHA per dag.